Ghid turistic

Prima si cea mai importanta etapa este, Cum alegem agentia de turism?

Cauta o agentie pe internet si citeste cat mai multe lucruri despre activitatea acesteia.
Poti gasi texte interesante in presa, pe forumuri si bloguri.

Verifica daca aceasta agentie este “vizibila”: daca are site pe internet, adrese la vedere,
daca isi face reclama, daca iese in evidenta cu ceva. Totul trebuie sa fie cat mai transparent.
Verifica si cat de des raspunde solicitarilor pe e-mail sau Facebook.

Dupa ce ai gasit-o pe internet si inainte de a cumpara ceva, fa neaparat o vizita agentiei.
Verifica daca are licenta de turism emisa de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului.
Aceasta se gaseste la sediu si trebuie sa fie vizibila!

Daca agentia aleasa este un “nume” pe piata romaneasca sau are numele inregistrat la OSIM, este un plus pentru tine.

Agentiile de turism sunt in general membre ale organizatiilor profesioniste, cum ar fi ANAT
(Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism) sau agentii acreditate IATA. Este un plus daca agentia ta face parte din aceste “forumuri”.

Daca ai gasit pachetul turistic pe care ti-l doreai, fa o comparatie cu alte agentii de turism.
Fereste-te de ofertele incredibile, cu preturi foarte mici. Agentiile mari de turism merg mai mult pe calitate, nu pe preturi mici.

Cand ajungi la sediul agentiei, priveste cu atentie in jur. Iti inspira incredere? Pune toate intrebarile care te preocupa.
Un agent de turism profesionist ar trebui sa stie toate raspunsurile si sa fie rabdator si atent cu un client.

Transparenta ofertelor prezentate de Rix Tour sunt afisate la sediul societatii si trimise individual pe mail la cerere.
Colaboram cu cei mai mari tour-operatori pentru cele mai bune servicii iar pachetele noastre nu includ alte taxe suplimentare.



2. Cum calatorim in tarile UE?

Ministerul Afacerilor Externe a realizat „Ghidul de asistenta medicala pentru cetatenii romani care calatoresc in strainatate”.
Materialul poate fi accesat pe www.mae.ro, la rubrica „Sfaturi de calatorie – Ghiduri de calatorie”.

Documentele necesare calatoriei.

• Pasaport sau carte de identitate.

In prezent nu mai exista controale de frontiera la granitele dintre 21 de tari UE.
Acest fapt se datoreaza normelor Schengen care fac parte din legislatia comunitara.

Cand calatoriti in UE, este bine sa aveti pasaportul sau cartea de identitate asupra dumneavoastra.
Din motive de ordine publica sau de securitate nationala, pe perioade limitate, pot fi efectuate verificari la granitele interne.
Asigurati-va ca, in cazul in care copiii dumneavoastra va insotesc in calatorie, acestia fie au propriul pasaport sau propria carte de identitate, fie figureaza in pasaportul dumneavoastra.

Acordurile cu Elvetia, Islanda, Liechtenstein si Norvegia ofera cetatenilor din aceste tari dreptul de a fi tratati la fel ca cetatenii UE si de a calatori in UE doar cu cartea de identitate sau cu pasaportul.

Nu aveti nevoie de viza pentru a calatori in interiorul UE.
Cetatenii din tarile terte au nevoie de vize.

Exista 34 de tari ai caror cetateni nu au nevoie de viza pentru o sedere de cel mult trei luni in UE.
Acestea includ Australia, Canada, Croatia, Japonia, Noua Zeelanda si Statele Unite.

Daca viza dumneavoastra este emisa de o tara care aplica integral normele Schengen, aceasta va permite automat sa calatoriti si in celelalte tari din spatiul Schengen.
De altfel, daca aveti un permis de rezidenta valabil emis de catre una dintre tarile Schengen respective, acesta este echivalent cu o viza.
Este posibil sa aveti nevoie de o viza nationala pentru a vizita tarile care nu sunt membre ale spatiului Schengen.

Euro este moneda nationala pentru aproximativ 329 de milioane de locuitori din 16 tari membre ale Uniunii Europene: Austria, Belgia, Cipru, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Luxemburg, Malta, Tarile de Jos, Portugalia, Slovacia, Slovenia si Spania.
Tarile UE care nu folosesc moneda euro sunt Bulgaria, Republica Ceha, Danemarca, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Suedia.

In tarile europene din afara zonei euro, multe hoteluri, magazine si restaurante, mai ales din zonele turistice, accepta plata in euro, pe langa moneda nationala, desi nu sunt obligate din punct de vedere legal sa procedeze astfel.

Pentru mai multe informatii consultati si site-ul Ministerului Afacerilor Externe mae.ro



3. Cum folosim internetul Wi-Fi ?

Este important sa aveti grija cand utilizati hotspot-urile Wi-Fi neparolate din hoteluri sau cafenele, deoarece va puteti expune mai multor pericole, acelea de a va memora parolele pe respectivele routere.
Evitati sa accesati serviciile de online banking, sa faceti cumparaturi online sau orice alte tranzactii importante prin intermediului hotspot-ului, in cazul in care nu aveti o conexiune VPN sigura.

In timpul vacantei cu familia, mai ales in cazul calatoriilor in strainatate, unde conexiunea la internet nu este intotdeauna disponibila, este important sa tineti la indemana cateva numere de telefon pentru situatii de urgenta.
De asemenea, in timpul calatoriei in alta tara, asigurati-va ca stiti care este procedura de apelare a numerelor din tara, de la destinatia de vacanta.
In cazul in care dispozitivul, fie acesta telefon, tableta sau laptop, contine informatii importante, trebuie sa va faceti o copie a datelor pe un HDD extern, pentru a preveni pierderea acestora in urma unei avarii, furt sau pierdere a dispozitvului.



4. Cum facem cumparaturile in tarile din UE?

Cantitatea de marfuri pe care o puteti cumpara si lua cu dumneavoastra cand calatoriti in interiorul Uniunii Europene nu este limitata, atat timp cat cumparaturile sunt pentru uz personal si nu in scopuri comerciale. Taxele (TVA si accize) sunt incluse in pretul pe care il achitati si nu mai pot fi imputate intr-o alta tara din UE.
Daca intrati in UE dintr-o tara care nu apartine Uniunii Europene, puteti aduce cu dumneavoastra, fara a plati TVA si accize, bunuri pentru uzul personal.
Acelasi lucru este valabil si in cazul in care veniti din Insulele Canare, Insulele Anglo-Normande, Gibraltar sau alte teritorii in care nu se aplica normele UE cu privire la TVA si accize. Sunt permise pana la o valoare de 300 euro pe calator sau de 430 euro pentru persoanele care calatoresc cu transport aerian si maritim. Unele state membre aplica o limita mai mica, de 150 euro, pentru calatorii cu varsta de pana la 15 ani.


5. Cum respectam mediul inconjurator?

Puteti sa contribuiti la rezolvarea problemei schimbarilor climatic determinandu-va amprenta de carbon de pe telefonul dumneavoastra mobil in timp ce calatoriti. Descarcati mobGAS (mobgas.jrc.ec.europa.eu) gratuit, calculati ce impact au activitatile dumneavoastra zilnice asupra mediului si primiti sfaturi practice privind modul in care puteti reduce acest impact.
Pentru a gasi produse mai ecologice, cautati floarea – simbolul ecologic al UE – pe bunurile de consum curent, de la sapunuri si sampon la incaltaminte. De asemenea, acest simbol va poate ajuta pentru a gasi un hotel, o pensiune, un camin pentru tineri sau un loc de campare care respecta normele de protectie a mediului. Floarea indica faptul ca, in locul respectiv de cazare sau de campare, consumul de energie si de apa este limitat, ca se produce o cantitate redusa de deseuri si ca se utilizeaza surse de energie regenerabile.
Daca vedeti un steag albastru pe o plaja sau intr-un port de agrement nautic, puteti fi sigur ca acestea respecta toate normele specifice privind calitatea apei, siguranta, serviciile, precum si gestionarea si informarea cu privire la mediu.
In 2008/2009, peste 2 700 de plaje si porturi de agrement nautic din UE au primit un steag albastru. Acest sistem facultativ este coordonat de Fundatia pentru Educatie Ecologica.



6. Ce ne trebuie pentru calatoria cu masina?

Un permis de conducere emis intr-o tara din UE este valabil pe tot teritoriul UE.
In unele tari, pe langa permisul de conducere valabil, trebuie sa aveti asupra dumneavoastra certificatul de inmatriculare al autovehiculului.
Oriunde calatoriti in UE, polita de asigurare auto ofera automat acoperirea minima (de raspundere civila) prevazuta de lege. Aceasta se aplica, de asemenea, in Elvetia, Islanda si Norvegia. Daca beneficiati de o polita de asigurare completa in tara dumneavoastra, asigurati-va ca este valabila si pentru calatoriile in strainatate.
Cartea verde nu este obligatorie pentru calatoriile in UE, dar serveste drept dovada de asigurare recunoscuta la nivel international si faciliteaza procedurile de solutionare a daunelor auto in urma unui accident. Daca nu luati cartea verde cu dumneavoastra, luati certificatul de asigurare auto.
Asiguratorul dumneavoastra va poate da un formular european de constatare a accidentului – document standard care faciliteaza demersurile privind declaratia pe loc in cazul in care sunteti implicat intr-un accident in alta tara.
Portul centurii de siguranta este obligatoriu in toate tarile din UE in orice tip de autovehicul, inclusiv in autocarele turistice si microbuze. Folosirea telefonului mobil la volan mareste foarte mult riscul de producere a unui accident si este interzisa explicit sau implicit in toate tarile din UE.
Nivelul de alcoolemie autorizat la volan variaza intre 0,2 mg/ml si 0,8 mg/ml, iar unele tari nu permit nicio imbibatie alcoolica in sange. Nu uitati sa conduceti pe partea stanga in Cipru, Irlanda, Malta si Regatul Unit.
Pentru mai multe informatii consultati si site-ul Ministerului Afacerilor Externe www.mae.ro



7. Cum calatorim cu avionul?

Masurile UE din 2009 vor ameliora performanta si siguranta sistemului de aviatie european, ceea ce va insemna zboruri mai sigure, mai ecologice si mai economice.
In calitate de pasager al unui zbor, dispuneti de anumite drepturi privind informatiile despre zboruri si rezervari, daunele cauzate bagajelor, intarzierile si anularile, refuzul imbarcarii, indemnizarile in caz de accident sau de probleme privind pachetele de servicii turistice. Aceste drepturi se aplica zborurilor regulate si zborurilor charter, atat interne, cat si internationale, de pe un aeroport din UE sau de pe un aeroport din afara UE avand ca destinatie un aeroport din UE, in cazul in care acestea sunt efectuate de o linie aeriana din UE. De asemenea, UE pune la dispozitie o lista actualizata a companiilor aeriene care fac obiectul unei interdictii de exploatare pe teritoriul Uniunii Europene. Pasagerii cu dizabilitati sau cei in varsta au acum dreptul la asistenta gratuita la bordul aeronavelor si in aeroporturile UE, astfel incat sa poata calatori la fel de usor ca orice alta persoana.
Daca doriti sa formulati o plangere, contactati mai intai compania aeriana sau organismul responsabil cu organizarea pachetului de servicii turistice. in cazul in care acestia nu isi indeplinesc obligatiile, puteti inainta o plangere catre organismul national competent. Apelati serviciul Europe Direct pentru detalii privind autoritatea relevanta (numar de telefon gratuit 00 800 6 7 8 9 10 11).
Pentru a garanta un nivel ridicat de securitate pe intregul teritoriu UE, s-au stabilit norme si standarde comune privind subiecte cum ar fi scanarea pasagerilor, a bagajelor de cabina si de cala, precum si controalele de securitate ale aeronavei. Exista o lista convenita la nivelul UE cu obiectele care nu sunt permise in cabina pe zborurile de pe aeroporturi din UE si o lista cu articole interzise in bagajul transportat in cala avionului. Vi se va permite sa luati doar cantitati mici de lichide in bagajul de mana. Aceste lichide trebuie sa fie in recipiente individuale de maximum 100 mililitri fiecare. Trebuie sa puneti aceste recipiente intr-un ambalaj din material plastic transparent, care se poate reinchide, dar nu mai mult de un litru per pasager.
Atunci cand pregatiti bagajele pentru zborul cu avionul, trebuie sa tineti cont de limitarile impuse de fiecare companie aeriana referitor la dimensiunea, greutatea, numarul si continutul bagajelor.
Inainte de a pleca spre aeroport, asigurati-va ca ati citit regulile impuse de fiecare companie aeriana referitor la bagaje. Asigurati-va ca bagajul de cala este bine inchis si nu se poate deschide in timp ce este manipulat de lucratorii de la aeroport. Protejati obiectele fragile din bagajul de cala invelindu-le in hartie sau in tesaturi moi. Obiectele ascutite trebuie ambalate astfel incat sa nu deterioreze geanta in timpul transportului. Marcati-va bagajul folosind etichetele cu datele dumneavoastra de contact. Indepartati toate etichetele de pe bagaj de la calatoria precedenta, pentru a nu avea surpriza ca bagajul dumneavoastra a fost trimis la un alt aeroport. Cantariti-va bagajul inainte de a pleca spre aeroport pentru a evita taxarea suplimentara pentru bagaj in exces, in cazul in care depasiti limitele de greutate impuse de compania aeriana. Bijuteriile, electronicele mici, banii, cheile, medicamentele, documentele si alte lucruri de valoare ar trebui transportate in bagajul de mana.
Pentru a veni in ajutorul operatorilor de control de securitate, trebuie:
• sa prezentati operatorului pentru examinare toate lichidele pe care le aveti, in punctele de control;
• sa dezbracati jacheta si/sau pardesiul. Acestea vor fi controlate separat;
• sa scoateti computerele portabile si alte echipamente electrice mari din bagajul de mana. Acestea vor fi scanate separat.
Lichidele includ:
• apa si alte bauturi, supe, siropuri
• creme, lotiuni si uleiuri
• parfumuri
• spray-uri
• geluri, inclusiv geluri de par si de baie
• continutul ambalajelor presurizate, inclusiv spuma de ras, alte spume si deodorante
• paste, inclusiv pasta de dinti
• amestecuri lichid-solide
• mascara
• orice alt articol cu consistenta similara



8. Cum calatorim cu trenul?

Reteaua feroviara a UE include 210 000 km si ofera o gama larga de servicii de transport international de pasageri. Exista 5 000 km de linii de mare viteza in cateva tari, unde trenurile ating viteze de pana la 320 km/h, iar reteaua se extinde in prezent.
Transportul international feroviar de calatori va deveni mai competitiv incepand cu prima parte a anului 2010, cand orice companie feroviara autorizata si certificata, cu sediul in UE, va putea oferi servicii de transport international de pasageri.
Drepturile pasagerilor pe liniile feroviare au fost consolidate si imbogatite cu o mai buna informare, cu drepturi acordate pentru intarzieri, legaturi pierdute si anulari, precum si cu asistenta acordata persoanelor cu dizabilitati si persoanelor in varsta.



9. Ce trebuie sa stim daca ne imbolnavim?

In calitate de cetatean al unui stat membru al UE, daca va imbolnaviti brusc sau daca aveti un accident pe durata sejurului dumneavoastra intr-o tara din UE sau in Elvetia, Islanda, Liechtenstein sau Norvegia, puteti beneficia de ingrijiri medicale gratuite sau la preturi reduse. In acest sistem sunt incluse numai ingrijirile medicale cu finantare publica si fiecare tara are propriile norme privind sistemul public de servicii medicale. In unele tari, ingrijirile sunt gratuite, in altele achitati dumneavoastra o parte din costuri sau trebuie sa achitati costul integral, dupa care puteti cere rambursarea. Pastrati deci toate facturile, retetele si chitantele.
Un card european de asigurari sociale de sanatate simplifica procedurile, reduce birocratia si contribuie la accelerarea rambursarii costurilor. Daca nu aveti card, vi-l puteti procura de la casa de asigurari sociale sau de sanatate din regiunea dumneavoastra. Unele tari integreaza elementele cardului european pe spatele cardului national, iar altele emit carduri separate.
Aveti nevoie de o asigurare de calatorie, intrucat doar unele dintre tarile din UE achita costul integral al ingrijirilor medicale. O imbolnavire sau un accident in strainatate pot duce la costuri suplimentare de deplasare, sejur si repatriere, pentru care este preferabil sa aveti o polita de asigurare.
Luati cu dumneavoastra reteta daca transportati medicamente prescrise de medic. Nu luati decat cantitatile necesare pentru uzul personal in timpul calatoriei, intrucat cantitatile mari de medicamente pot crea suspiciune.
Pentru mai multe informatii accesati site-ul Comisiei Europene  http://ec.europa.eu/index_ro.htm



10. Cum depunem o sugestie sau o reclamatie?

In cazul in care turistul este nemultumit de serviciile turistice primite, acesta are obligatia de a intocmi o sesizare in scris la fata locului, clar si explicit, cu privire la deficientele constatate, legate de realizarea pachetului de servicii turistice contractat, ce se va transmite prompt atat Agentiei, cat si prestatorului de servicii turistice (conducerii hotelului, restaurantului).
Daca aveti probleme legate de o solicitare care nu pare a putea fi rezolvata prin email sau cu persoana cu care discutati, puteti lua legatura pentru o conciliere interna cu Dl. Panaite Valentin, la email-ul valentin.panaite @ rixtour.ro

Va multumim si va dorim calatorie placuta!

Life is great, dream less … enjoy your trip !!!